Witamina B12 (Metylokobalamina)   

(23 produktów)

Czym jest witamina B12?
Witamina B12 (kobalamina, czerwona witamina) to związek chemiczny, którego niedobór w organizmie może prowadzić do rozwoju szeregu schorzeń. Kobalamina jest produkowana przez bakterie występujące w układzie pokarmowym zwierząt i dlatego też produkty pochodzenia zwierzęcego są jej głównym źródłem.
Mimo że ludzki organizm jest w stanie wyprodukować witaminę B12 (produkcja odbywa się w jelicie grubym), to nie jest ona wchłaniana. Z tego względu głównym źródłem witaminy B12 jest dieta. Kobalaminę można dostarczyć do organizmu również poprzez suplementację.

46,99 zł 59,99 zł

ForMeds
29,99 zł 39,99 zł

ForMeds
76,00 zł 95,00 zł

LIPOSOL
Brak w magazynie
Pokazuje 1 - 23 z 23 produktów
Witamina B12 (Metylokobalamina)   

Witamina B12 – na co i do czego jest potrzebna?

Witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania różnych układów, w tym przede wszystkim nerwowego i pokarmowego.
Jej prawidłowy poziom zapobiega anemii (gdyż bierze ona udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek) i ogranicza ryzyko wystąpienia zaburzeń psychicznych.
Przeprowadzone badania wy...

Witamina B12 – na co i do czego jest potrzebna?

Witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania różnych układów, w tym przede wszystkim nerwowego i pokarmowego.
Jej prawidłowy poziom zapobiega anemii (gdyż bierze ona udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek) i ogranicza ryzyko wystąpienia zaburzeń psychicznych.
Przeprowadzone badania wykazały też, że zmniejsza ona poziom lipidów we krwi.
W efekcie kobalamina korzystnie wpływa na kondycję całego organizmu.

Zapotrzebowanie na witaminę B12 zależy od kilku czynników, w tym wieku.
U niemowląt wynosi ono 1,5 µg na dobę, a u osób dorosłych 4 µg na dobę.
Więcej, bo 4,5 µg witaminy B12 na dobę, powinny przyjmować kobiety w ciąży.
Jeszcze wyższe dzienne zapotrzebowanie na kobalaminę (bo dochodzące do 20 µg) wykazują osoby z niedokrwistością złośliwą.

Witamina B12 – w czym można ją znaleźć?

Gdzie występuje witamina B12? Co jeść przy niedoborze witaminy B12? Najważniejszym źródłem witaminy B12 są produkty pochodzenia zwierzęcego.
Duże ilości tej witaminy na 100 g produktu można znaleźć w podrobach (powyżej 20 µg). Cenne źródła witaminy B12 (od 5 do 20 µg) to ryby oraz drób.
Kobalaminę można dostarczyć do organizmu, uwzględniając w swojej diety jajka (do 5 µg) oraz produkty mleczne, np. sery twarogowe (poniżej 1 µg).

Witamina B12 praktycznie nie występuje w produktach roślinnych. Z tego względu zarówno wegetarianom, jak i weganom zaleca się suplementację witaminy B12. Dostarczanie kobalaminy w tabletkach lub zastrzykach zaleca się też seniorom oraz osobom z zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi lub niedokrwistością – to grupy osób szczególnie narażone na niedobór witaminy B12.

Niedobór B12 – objawy

Brak witaminy B12 w organizmie prowadzi do szeregu zaburzeń, które ujawniają się poprzez objawy somatyczne, psychiatryczne i neurologiczne. Przy niedokrwistości (anemii) można zaobserwować: ogólne osłabienie organizmu, problemy z koncentracją, bóle i zawroty głowy, bladość skóry i błon śluzowych oraz duszność. Z kolei psychiczne objawy niedoboru witaminy B12 to przede wszystkim: drażliwość, depresja, zespoły urojeniowe i chwiejność nastroju.

Na niedobór witaminy B12 wskazują też objawy neurologiczne. Należą do nich: zaburzenia węchu i chodu (pojawiają się zmiany w sposobie poruszania się), drętwienie i niedowład kończyn, niedosłuch i zaburzenia czucia głębokiego (np. dotyku). Ponieważ symptomy niedoboru witaminy B12 nie są charakterystyczne, często postawienie prawidłowej diagnozy jest utrudnione.

Witamina B12 – nadmiar w organizmie

Z uwagi na ograniczoną liczbę produktów spożywczych, w których występuje witamina B12, wiele osób decyduje się na jej suplementowanie. Czy nadmiar kobalaminy w organizmie jest szkodliwy? Nie są znane przypadki przedawkowania witaminy B12.

Przede wszystkim nadmiar witaminy B12 w organizmie jest stwierdzany rzadko. Jeżeli doszło do skumulowania się dużej ilości kobalaminy w organizmie, to z reguły jest ona wydalana wraz z moczem. Dotychczas nie zaobserwowano też szkodliwych działań nadmiernego spożycia witaminy B12, chociaż u niektórych osób może pojawić się reakcja alergiczna.

Witamina B12 – suplementacja

Witamina B12 jest dostępna przede wszystkim w formie tabletek i kropli, a w szpitalach może być podawana pacjentom w zastrzykach. Dla kobalaminy charakterystyczne jest to, że rzadko występuje ona w czystej postaci – częściej łączy się ona z innymi cząsteczkami. W ten sposób wyróżnia się m.in. cyjanokobalaminę, hydroksykobalaminę i metylokobalaminę. Przy wyborze suplementu należy zwrócić uwagę na formę witaminy B12.

Która postać uchodzi za najlepszą?

Cyjanokobalamina jest syntetyczną postacią witaminy B12. Chociaż jest ona powszechnie stosowana w różnych suplementach i zestawach witamin, to niekoniecznie jest najlepsza. Dlaczego? Jest ona nieaktywna. Aby substancja spełniała przypisane jej funkcje, w pierwszej kolejności musi zostać przekształcona w organizmie. Z tego względu za lepszą formę witaminy B12 uchodzi metylokobalamina.

Metylokobalamina (kobalamina połączona z cząsteczką metylową – nie zawiera cyjanku) jest aktywną formą witaminy B12. Oznacza to, że nie musi ulec przekształceniu, ale wchłania się od razu po zażyciu. Dodatkowo jest lepiej przyswajalna i dłużej magazynowana w organizmie niż cyjanokobalamina.

Suplementy diety zawierające hydroksykobalaminę są rzadziej spotykane. Hydroksykobalamina to, podobnie jak cyjanokobalamina, nieaktywna forma witaminy B12. Jest ona uznawana za dobrą alternatywę dla metylokobalaminy w przypadku osób, które z pewnych względów nie mogą spożywać witaminy B12 połączonej z cząsteczką metylową.

Przeczytaj więcej

TOP